Overgang småbarn-storbarn

I rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det : "Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe".

Hverdagen på en småbarnsavdeling kan oppleves ganske annerledes for et lite barn, enn en hverdag på storbarnsavdeling. Det er gjerne dobbelt så mange barn, og et høyere tempo. Personalet har de siste årene utarbeidet nye rutiner for å legge til rette for en god overgang. Vi opplever at dette arbeidet har resultert i tryggere barn ved oppstart på storbarnsavdeling.

Vi starter tidlig med å ta de små barna med rundt i barnehagen på "ærender". Dette for at barna skal bli kjent med arealene inne i barnehagen. Og når storbarna er ute, bruker vi gjerne avdelingene deres å leke i.

De som skal over på storbarn, deltar på klubb sammen med de yngste på storbarn, i små grupper hele vårhalvåret. I tillegg har vi flere uformelle treffpunkt, når vi ser at det passer, som bl.a. felles vinteraktivitetsdag på jordet.

I mai og juni gjennomfører vi også to overgangsuker, hvor de som skal over på storbarn får være en hel uke på storbarn, sammen med kjente og trygge voksne som er med dem over fra småbarn. Da blir de godt kjent med rutinene på storbarn, rommene, barna og noen av de voksne som skal jobbe der til høsten.

Vi prøver også å få til at en av de voksne som har jobbet med disse barna på småbarnsavdelingen, blir med over til storbarn for det kommende barnehageåret, slik at de også i oppstarten på ny avdeling, har en kjent og trygg voksen der.

For foreldre som ønsker foreldresamtale på våren før de skal over på storbarnsavdeling, vil samtalen gjerne handle litt om overgangen. Før nytt barnehageår vil de pedagogiske lederne ha overgangssamtaler seg i mellom, for å sikre at barnas behov blir godt i varetatt i oppstarten på ny avdeling.