Oppstart i Hågåsletta barnehage

Å starte i barnehagen er en ny epoke i barnets og dere foreldres liv. Nå skal dere overlate omsorgen til det kjæreste dere har, til ukjente personer. Vi vet hvor spent det føles, derfor ønsker vi at dere kan få innsyn i hva vi legger opp til, i forbindelse med oppstart.

Før oppstarten.

I Hågåsletta er vi opptatt av at hvert enkelt barn skal føle seg trygt sammen med devoksne i barnehagen, slik at de kan leke, oppdage og utforske verden på sine premisser. Da er det viktig med en god start, og det får vi til i samarbeid med de tryggeste personene i de små barnas liv, dere foreldre.

Etter å ha takket ja til barnehageplass hos oss, vil dere utover våren bli invitert til fem besøksdager, hvor dere kan treffe andre som skal begynne i barnehagen på omtrent samme tid, bli kjent i barnehagens lokaler og få treffe noen av de ansatte som jobber der. Dette blir barnets første møte med barnehagen, og en måte å bli kjent med lokalene i forkant av oppstarten. Det er også en fin mulighet for dere foreldre å bli kjent med andre foreldre i samme situasjon.

Vi inviterer også til foreldremøte i mai/juni, hvor dere får møte styrer og pedagogisk leder på de ulike avdelingene. Her får dere også utdelt noen skriv, og dere får mye praktisk informasjon, i tillegg til at dere selvfølgelig kan spørre om det dere lurer på.

Nøyaktig oppstartsdato fordeler vi litt utover, etter ønsker og avtaler med dere, men av hensyn til barna kan ikke alle starte samtidig. Dette for at de voksne i barnehagen skal få god tid til å skape en god relasjon til deg og ditt barn, slik at oppstarten blir så god som mulig.

Alle barn er ulike og vil takle oppstarten forskjellig, men vi ønsker at alle familier setter av minst fem dager til å være sammen med barnet i barnehagen. I tillegg anbefaler vi, spesielt i de første ukene etterpå, at barnet har korte dager, og at dere har rolige ettermiddager hjemme. Mange inntrykk skal bearbeides for et lite barn, og de vil kjenne på savn av foreldrene.

I disse fem dagene ønsker vi at kun en forelder pr. barn pr. dag, er med, da det fort kan bli for mange voksne inne sammen med de små barna. Fordel heller dagene mellom dere, slik at begge foreldrene får deltatt i oppstarten. Hvor lenge dere er i barnehagen hver dag, avtales med kontaktpersonen i barnehagen, og kommer litt an på barnets døgnrytme.

Et annet tips til å bli kjent i barnehagen, er å oppsøke barnehagens lekeområde på ettermiddag eller i helgene, og leke der sammen. Flere gjentakende besøk sammen med foreldrene, vil være med på å gjøre barnehagemiljøet trygt for barnet.

I tillegg kan det være lurt å la barnet deres bli vant til å bli passet av noen dere kjenner godt fra før. Da får barnet erfaringer med avskjed med dere foreldre, og erfaring med at dere kommer tilbake etter en stund – slik som det vil bli i barnehagen.

Selve oppstarten.

Vi ønsker at dere foreldre, som er barnets trygge base, skal være en aktiv part i oppstartsperioden i barnehagen, slik at starten blir best mulig for barna. Det innebærer at dere skal være sammen med barna i barnehagen de første fem dagene. Dere er ekspertene på deres barn, så dere må vise oss hvordan vi kan bli kjent med barnet ved å være sammen i barnehagen. Hvordan liker barnet ditt å bli trøstet, hvor ofte har barnet behov for nærhet, hvordan viser det at det er klar for å leke, hvordan viser barnet at det er trøtt osv. Målet er at både dere foreldre og barnet skal bli trygge på å være i barnehagen, slik at adskillelsen etter hvert vil føles trygg.

De første dagene ønsker vi at dere foreldre er sammen med barnet hele tiden og tar alt ansvaret for barnet. Kontaktpersonen, som møter dere første dagen, vil være sammen med dere, og bli kjent med dere ved å observere, samtale og vise interesse for deg og barnet ditt. Etter hvert som dagene går, vil kontaktpersonen ta over mer og mer av ansvaret for barnet gjennom dagen, mens foreldrene er til stede og tilgjengelige for barnet. Hvis alt går greit, kan man, etter avtale med kontaktpersonen, prøve å forlate avdelingen i korte perioder helt mot slutten av oppstartsdagene.

Alle barn er forskjellige, så hvordan oppstarten for ditt barn vil gå, finnes det ingen oppskrift på. Føler du at disse fem dagene er for lite for ditt barn, sier du fra, så tilpasser vi videre. Og hvis kontaktpersonen foreslår at dere skal bruke litt mer tid, bør dere ta hensyn til det, for barnets beste. Jevnlig dialog med kontaktpersonen er viktig i oppstarten, for å bli enige om veien videre.

For mange oppleves det vanskelig å overlate barnet til noen man ikke kjenner. De fleste foreldre føler usikkerhet i forhold til om de gjør det rette for barnet, eller om barnet vil trives i barnehagen. Og ved levering kan mange barn protestere eller bli lei seg når foreldrene skal gå. Det er en helt naturlig reaksjon, og ofte er barna raskt i gang med lek eller annen aktivitet etterpå. Barnehagen prøver, spesielt i oppstarten, å sende en sms for å fortelle hvordan det går, men hører du ikke noe og er usikker på hvordan det går, så send en melding eller ring. Vi trenger foreldre som er trygge på at barna har det bra i barnehagen – for da blir også barna fortere trygge i barnehagen.

Mer detaljert info om oppstartsdagene kan du lese i dokumentet under.

Femdagers oppstart i barnehagen