Dette trenger barnet av klær og utstyr i barnehagen

Nedenfor er noen tips om hva barna bør ha med seg for å trives godt i barnehagen, og noen tips og ønsker vi i personalet har til dere foreldre.

Klær og utstyr må være merket med barnets navn. Merkelapper finnes i utallige varianter på nett. En merkepenn kan gjøre like god nytte. Hvis noe blir borte, er det større sjans for at det kommer til rette når det er merket med riktig navn.

Ta med klær hjem til vask når det er vått og/eller møkkete, og ta det med tilbake neste dag. Er klærne møkkete, skyll det opp, så barna slipper å ha på seg klær med masse størknet søle dagen etterpå. Hvis dere vrenger yttertøy når det skal tørkes, tørker det raskere og er klart neste dag. Viktig at strikker under dresser/bukser er hele.

Vi ønsker at dere hjelper barna å holde orden på garderobeplassen sin. Se over plassen hver dag og sørg for at det barnet trenger til dagen ligger klart. På skapdørene på garderobeplassen har vi laget en oversikt over hvor vi ønsker at diverse utstyr skal ligge. Da blir det lettere for både dere og oss i barnehagen å finne igjen nødvendig utstyr.

Dette trenger barna:

• Drikkeflaske. Gjerne uten mange deler. Personalet vasker flaskene etter behov.
  • Handlenett eller lignende hvor personalet kan legge tøy som må sendes med hjem. Dette for å     redusere bruk av plastposer.
  • Bleiebarn: bleier med tape, våtservietter/tørrkluter og krem/olje
  • Sekk og sitteunderlag. Vi har ofte med sekk når vi går på tur, særlig på storbarnsavdelingene, men også de eldste på småbarnsavdeling bruker av og til sekk på nistedag. Derfor bør barna ha en god, ergonomisk sekk med reimer som kan festes rundt brystet.
  • Barn som sover:Vogn med seler, myggnett, regntrekk, vinterpose eller tynnpose/dyne og gjerne et teppe. Evt. smokk og koseklut/bamse
  • Skiftetøy: Barnet bør ha to hele skift i barnehagen til enhver tid. Genser/body, bukse/strømpebukse, sokker og truser. Følg nøye med på at dette er i orden. Detaljert liste over behov for klær etter sesong, kan dere se nedenfor.

Sommerstid trenger barna:

• Solhatt / caps
  • Solkrem – barnehagen har en solkrem, men ved ønske om en spesiell type, må dette kjøpes inn selv.
  • Solbriller
  • Lette sommersko, gjerne sandaler og joggesko
  • Shorts
  • T-skjorte