Overgang barnehage - skole

Barnehagene og skolen samarbeider om å skape en best mulig overgang for barna. Her finner du informasjon om vårt arbeid med skolestarterne det siste året, og rutiner for overgangen.

5-åringene er de eldste i barnehagen, og vi har dette siste året et spesielt fokus på læring gjennom lek og utforskning, sosial kompetanse og selvstendighet. Vi øver bl.a. på å være en god venn, å klare sjøl, å dele med andre, å høre på beskjeder, å samarbeide med andre, og ikke minst å ha det gøy sammen med andre. Vi opplever mye sammen dette siste året som er med på å skape samhold og gode minner, noe de kan ta med seg frem mot skolestart og bygge videre på sammen på skolen.

Skolestarterne i Hågåsletta kalles elefanter, og opp gjennom årene har vi innført en del aktiviteter og tradisjoner som det er knyttet store forventninger til hos barna. De har noe å glede seg til, og se frem til. Eksempler på dette er:

•        De har hovedrollene i juleskuespillet som hele barnehagen deltar i
  •        De har egen avslutningsforestilling før sommeren
  •        Deltar på vanntilvenning på Jorekstad hvis kommunen får tilskudd (kommunen søker felles om midler til dette)
  •        De besøker skolen allerede på høsten for å få et tidlig møte med hva og hvor skolen er
  •        Har mange sykkeldager
  •        Drar på skitur på fjellet
  •        Går på høsttur på fjellet
  •        Drar til Hafjell og kjører på langrennsski
  •        De overnatter i barnehagen på våren, hvor de bl.a. sykler til butikken for å kjøpe seg godteri
  •        Drar på avslutningstur til Hunderfossen på sommeren

Skolene inviterer til besøksdager på våren, hvor de voksne i barnehagen deltar sammen med barna. I forkant av disse dagene samarbeider vi med de andre barnehagene, slik at barna skal få flere treffpunkt og muligheten til å bli kjent med noen flere før skolestart.

Vi følger også rutinene for overgangen som er utarbeidet i kommunen:

Rutiner for overgang barnehage-skole revidert 17.11.2016