Mattilbud

Mat og drikke i barnehagen utgjør en stor del av barnet totale kosthold. Vi er opptatt av at barna får et helhetlig mattilbud, som gir sunne matvaner og riktig energi.

FASTE MÅLTIDER

Frokost: De som ønsker å spise frokost i barnehagen, tar med egen mat til dette måltidet.

Lunsj: Hos oss serveres lunsj 4 ganger i uka, og niste medbringes hjemmefra den siste dagen. Barna får servert varm lunsj to ganger i uka. Det er gjerne suppe og nystekt brød eller havregrøt kokt på melk den ene dagen. Den andre har vi type "middagsmat" som for eksempel; gryter med kjøtt eller fisk, pasta bolognese, laksefilet.

Vi bruker i størst mulig grad ferske og norske råvarer. Supper, gryter og sauser er alltid laget fra bunnen av og vi prøver å ha mest mulig hjemmebakt brød.

To ganger i uka har vi smøremåltid, der barna øver på å smøre sin egen mat. I starten får barna mye støtte av de ansatte, før de som skolestartere ofte er blitt selvgående. Vi har et rikt utvalg av pålegg, og tilbyr alltid pålegg av fisk, kjøtt, ost og ulike grønnsaker. Minst en gang i uka serverer vi egg.

Den siste dagen har barnet med matpakke hjemmefra. Denne dagen går vi som hovedregel på tur i skogen.

Ettermiddagsmat: Her serveres et lett måltid som polarbrød, knekkebrød eller yoghurt og korn. Barna får også tilbud om oppskjært frukt.

Drikke: Vi gir tilbud om melk til frokost og lunsj, og vann til ettermiddagsmaten.

Alle barn har egen drikkeflaske som de kan drikke av når de vil gjennom dagen. Flaskene vasker personalet daglig.

Pris: 250kr pr. måned

HAR BARNET DITT SYKDOM, ALLERGI ELLER INTOLERANSE?

Vi tilrettelegger selvfølgelig for dette, og personalet har erfaring med flere matallergier. Vi har et tett samarbeid med dere foreldre om dette.

Vi ønsker at dere leverer legeerklæring ved oppstart i barnehagen eller når allergi oppdages.